Een merk dat klopt: hoe één vragenlijst het zelfvertrouwen van een ondernemer herstelde

Lees...

Soms heb je als zelfstandig ondernemer geen idee waar je moet beginnen. Ook ik had dat, toen ik in 2012 mijn fotografiebedrijf opzette en ook ik had dat, toen ik in 2000 begon als zelfstandig marketing- en communicatieadviseur.

Want je weet best wel dat je gewoon goed bent in je vak. Maar hoe breng je dat over? Hoe laat je zien wie je bent, wat je te bieden hebt — en waarom klanten juist bij jou moeten zijn? Dat fragiele evenwicht vinden, tussen niet té bescheiden en niet té arrogant. Maar gewoon de (marketing)schot in de roos.

Dat was het punt waarop ook mijn meest recente klant zat: een psycholoog die al een tijdje meedraaide, maar geen heldere niche had, weinig richting voelde en bovenal: een gebrek aan zelfvertrouwen had als het ging om zichzelf profileren.

Van vaag gevoel naar concrete richting

Ze kreeg klanten via-via, maar deed zelf nauwelijks aan klantwerving. Niet omdat ze niet wilde — maar omdat ze simpelweg niet wist hóé. Eigenlijk niet goed durfde. Laat staan dat ze goed wist wie ze precies was, als persoon en als merk.

Ik gaf haar mijn vragenlijst BrandVoice. En die vulde ze niet even snel in. Sterker nog, ze nam er weken de tijd voor. Ze dacht na. Voelde weerstand. Ging terug. Schrapte en schreef opnieuw. Reflecteerde diep.

Toen ze de antwoorden eindelijk opstuurde, schreef ze erbij:

“Ik wist absoluut niet welke kant ik op moest en was erg kritisch hoe mijn merk eruit kon zien. Jouw vragen hielpen me écht om diep bij mijzelf te rade te gaan en te ontdekken welke niche ik écht het liefste bedien. Het heeft me een enorme boost in mijn zelfvertrouwen gegeven en heeft me geleerd te ontdekken wie ik ben als persoon en wie ik wil zijn als merk.”

En dát is waar ik het voor doe.

Vanuit haar antwoorden schreef ik een 20-pagina tellend brandingplan, een helder, uitgebreid en zeer praktisch marketing- en communicatieplan, SEO-proof webteksten, een nieuwe bio, contentstrategie en contentkalender voor LinkedIn en Instagram en een visuele stijlgids en logo. Het complete pakket.

Wat zo’n traject je oplevert

Ik help ondernemers niet alleen met strategie en communicatie. Ik help hen ontdekken wie ze zijn als merk — en hoe ze die unieke kracht kunnen vertalen naar een verhaal en tone-of-voice die werken. Zodat ze:

  • zich zekerder voelen in hun positionering;
  • een verhaal hebben dat resoneert bij de juiste klanten;
  • niet meer ‘zomaar wat doen’ op social media, maar echt iets te vertellen hebben;
  • hun merk zichtbaar, herkenbaar en krachtig kunnen neerzetten.

Want branding is geen trucje. Het is de zichtbare samenvatting van wie jij bent. En de verbinding die je maakt met de mensen die jij wilt bereiken. En soms – vaak – moet je daar even écht goed de tijd voornemen, de vragen laten sudderen en diep van binnen de antwoorden zoeken.

Ben jij ook klaar om je merk vorm te geven op een manier die klopt, werkt én goed voelt? Stuur me een bericht!