Fetze Weerstra in gesprek met fine-art fotograaf Bruce Barnbaum:
“Je moet zelfvertrouwen hebben, zonder jezelf te overschatten”
Ik vroeg hem naar zijn beginjaren als zelfstandig fotograaf en de rol die marketing in zijn carrière speelde.
Meneer Barnbaum, voor veel fotografen die nog niet zo’n lange carrière als de uwe hebben, is het vaak moeilijk voor te stellen dat degenen die erkenning hebben gekregen ooit van nul zijn begonnen, hun eerste foto’s hebben gemaakt, hebben leren werken en hun bedrijf hebben opgebouwd. Je moet hard werken, veel leren, soms een beetje geluk hebben en vooral je angsten en onzekerheden overwinnen en volharden, want niemand bereikt iets zonder inspanning. Waren uw eerste jaren als fotograaf zo? Hoe volhardde u als beginnend ondernemer in wat u wilde bereiken in plaats van op te geven?
Vanaf het begin realiseerde ik me dat niemand een foto van mij van een boom, een rots of een berg nodig zou hebben. Dus begon ik naar marktniches te zoeken en vond er één met meer vraag: architectuurfotografie, het fotograferen van de gebouwen die architecten hadden ontworpen. Ik vond klanten, wat me voldoende inkomen opleverde om mezelf te onderhouden en uiteindelijk de overgang te maken naar de fotografie die ik echt mijn passie noemde en me daar volledig aan te wijden. Ik deed dit 14 jaar lang, vanaf 1970, totdat ik het kon laten en mijn geld verdiende met de verkoop van mijn foto’s, het geven van workshops en later met de verkoop van mijn boeken.
Hoe zag uw marketingstrategie eruit in de beginjaren om uw eerste klanten te vinden?
Eerlijk gezegd heb ik nooit veel verkoopgerichte marketing gedaan: de galerieën die mijn werk verkochten, deden dat voor mij. Mijn workshops werden steeds populairder door mond-tot-mondreclame. Ik ben nooit zo goed geweest in persoonlijke marketing en dat ben ik nog steeds niet.
Veel fotografen begonnen foto’s te maken om de wereld te illustreren en na verloop van tijd groeide er onbewust een fotografisch wereldbeeld in hen. Hoe is uw visie gegroeid en hoe weerspiegelt die uw persoonlijkheid?
Ik was altijd gefascineerd door de aarde en het landschap en de vraag hoe we ze kunnen beschermen tegen volledige vernietiging door de mensheid. Dat is wat ik altijd heb gedaan, wetende dat het een verloren strijd is zolang de menselijke bevolking exponentieel blijft groeien.
Tegenwoordig denken veel mensen dat “iedereen een fotograaf is” en dat “iedereen foto’s kan maken”. AI maakt dat dat veel ondernemers op die manier denken. Daarom is het des te belangrijker om je als ondernemer en als merk te onderscheiden. Heeft u bewust gewerkt aan uw merk en reputatie?
Weinig mensen denken dat ze schrijvers zijn wanneer ze een pen vasthouden. Het idee dat je een fotograaf bent omdat je een telefoon hebt met een goede camera, is vreemd. Dit denken is deels ontstaan met de opkomst van digitale fotografie, waarbij iedereen het heeft over pixels, apps en andere onbelangrijke zaken, in plaats van te leren over licht, compositie en te ontdekken wat je echt raakt om dat vervolgens vast te leggen en dat betekenisvolle verhaal over te brengen naar anderen.
Wat heeft een onafhankelijke fotograaf volgens u nodig om van zijn of haar bedrijf te kunnen leven?
Je moet zelfvertrouwen hebben (zonder jezelf te overschatten), talent hebben, hard werken en tegelijkertijd eerlijk en bescheiden zijn. Wanneer je begint, ben je een beginner en kent niemand je. Er zijn veel obstakels om te overwinnen. Blijf werken aan wat je doet, maar blijf tegelijkertijd genieten van wat je doet. Zonder plezier heeft het geen zin om het te doen.
Meer informatie over Bruce Barnbaum: www.barnbaum.com


